نوار مغزی

نوارمغزی Electroencephalography) :EEG)

نوار مغزی چیست؟

ثبت فعالیت الکترونیکی مغز انسان و بررسی الگوی امواج مغزی می‌تواند برای ارزیابی کارکرد مغز در بعضی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. الکترودهای فلزی برروی نقاط متفاوت پوست سر قرار گرفته و امواج مغزی را دریافت می‌کنند. یک ماشین پلی‌گراف (چند ثبتی) کار ثبت امواج را برروی کاغذ انجام می‌دهد و البته در برخی موارد اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل شده بر روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. به طور متوسط انجام یک نوار مغز حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

نوار مغزی برای چه بیمارانی لازم است؟

نوار مغز برای ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج ، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، ضربۀ سر و دیگر شرایطی که ممکن است، به علت اختلال در کارکرد مغز ایجاد شوند، درخواست می‌شود. همچنین این وسیله برای کمک به تشخیص بعضی از بیماری‌های مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد (مانند بیماری نسیان) می‌شوند مفید است. همچنین گاهی در بیماری‌های کلیوی و یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکرد مغزی (آنسفالوپاتی) می‌شوند، می‌توان از نوار مغزی استفاده کرد. گاهی نیز برای تأیید تشخیص شرایطی مثل مرگ مغزی نیز از این وسیله استفاده می‌شود.

در بسیاری از موارد برای انجام نوار مغزی هیچگونه آمادگی نیاز نیست، ولی گاهی پزشک توصیه می‌کند که فرد خود را محدود کرده و در شرایطی که کم‌خوابی داشته است، برای انجام تست مراجعه کند. در این حالت که بیشتر در مبتلایان به صرع و گاهی در سایر بیماری‌ها توصیه می‌شود، اختلالات به طور واضح‌تری در نوار مغزی خود را نشان دهد.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام چگونه صورت می‌گیرد؟

ابتدا تکنسین الکترودهای کوچکی را به سرِ بیمار در حالیکه نشسته و یا بر روی تخت خوابیده است، وصل می‌کند. گرچه برای انجام این تست نیازی نیست سر تراشیده شود ولی سر باید کاملاً تمیز باشد و محلی که الکترود قرار می‌گیرد نیز از هر گونه چربی اضافه پاک شده باشد. ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزی به راحتی بتوانند توسط آنها دریافت شوند پس از دریافت امواج توسط الکترودها آنها به ماشین پلی‌گراف فرستاده شده و برروی کاغذ ثبت می‌شوند. در هنگام انجام نوار مغز تکنسین ممکن است از شما بخواهد چشم‌های خود را باز و یا بسته کنید، به سرعت نفس بکشید، و یا تنفس عمیق انجام دهید. گاهی فرد در مقابل نور درخشان و چشمک‌زن قرار می‌گیرد. در موارد خاص نیز انجام نوار مغز حتی پس از به خواب رفتن بیمار ادامه می‌یابد.

عوارض جانبی نوار مغزی چیست؟

تست نوار مغزی هیچ عارضه‌ای ندارد، و فقط گاهی در افراد مبتلا به صرع در اثر تحریک مغز (مثلاً در اثر نور درخشان و چشمک‌زن و یا تنفس‌های عمیق و سریع) می‌تواند باعث تشنج شود.


دستگاه نوار مغزی این مرکز ساخت کمپانی Nihon Kohden کشور ژاپن است.

 

 


نشانی ما: ایران، تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، جنب بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)،  پلاک 195، مرکز گامانایف ایران

مسیرهای دسترسی به مرکز گامانایف ایران 
مترو: خط 1 مسیر تجریش،  ایستگاه دکتر شریعتی  (نزدیک ترین ایستگاه) 
پارکینگ: پارکینگ ندارد. 
جای پارک در خیابان: به سختی